Monday, December 6, 2010

Majlis Kenduri Kahwin Di Masjid?

Minggu lepas kebetulan saya balik ke rumah mertua saya, saya dijemput untuk menghadiri suatu majlis perkahwinan. Majlis tersebut telah diadakan di dalam kawasan masjid. Suasana majlis tersebut agak meriah. Juadah kenduri pula disediakan secara gotong-royong. Apa yang menarik ialah kesediaan pihak pengurusan masjid tersebut untuk membenarkan majlis tersebut diadakan di situ. Ini mengingatkan saya kepada sirah nabawi di mana fungsi masjid bukan sekadar untuk solat tapi untuk perkara-perkara lain. Malangnya, kebanyakan masyarakat Islam kita masih dibelenggu dengan anggapan masjid hanya sebagai tempat solat sahaja. Saya memuji usaha pihak pengurusan masjid membenarkan aktiviti tersebut. Diharapkan pelbagai aktiviti diadakan lagi supaya idea masjid hanya sebagai tempat solat dapat dihapuskan. Kalau boleh, dijemput sekali masyarakat bukan Islam menyertai aktiviti-aktiviti tersebut. Ini haruslah dianggap sebagai usaha dakwah kerana realitinya banyak masyarakat bukan Islam yang tidak memahami Islam. Ketidakfahaman ini sedikit sebanyak disumbangkan masyarakat Islam itu sendiri.

No comments: